Saturday, September 26, 2009

Dialog dengan berbincang faedah berkebun

Mun Hon:Selamat pagi,Mun Noh.Apa yang kamu buat sekarang?
Mun Noh:Oh,Mun Hon!Selamat pagi.Sekarang saya sedang membajakan anak-anak pokok bunga dan pokok rambutan.
Mun Hon:Wah,saya melihat tamanan kamu subur-subur belaka
Mun Noh:Bukan itu sahaja,saya juga dapat mengeluarkan peluh.
Mun Hon:Patutlah saya lihat badan kamu sihat sahaja.Apakah faedah yang kamu dapat dengan berkebun?
Mun Noh:Saya paling gembira kerana dapat menikmati hasil.Saya berasa bangga sekali.Sebab itulah saya menjaga pokok ini dengan baik.
Mun Hon:Oh,patutlah kamu bubuh baja pada pokok-pokok ini!Kamu juga dapat berjimat cermat,Mun Noh.Apabila kamu tidak payah membeli rambutan di pasar.
Mun Noh:Benar.Berkebun juga dapat memupuk sikap cinta akan alam sekitar.Saya berasa puas hati apabila semua tanaman saya membesar dengan subur.
Mun Hon:Apabila mendengar kata-kata ini,saya terasa hendak berkebun jugalah,Mun Noh.
Mun Noh:Baguslah.Berkebun memang baik serta mendapat banyak faedah.
Mun Hon:Kalau begitu,saya meminta diri dululah,Mun Noh.Saya hendak mengajak emak saya membeli benih pokok.Jumpa lagi.
Mun Noh:Baiklah.Selamat jalan.

No comments:

Post a Comment